Firmaların gerçekleştirdiği ticaret faaliyetleri, büyük bir hızla internet üzerine kayıyor. Dünyada giderek artan e-ticaret hacmi, ülkemizde de büyümesini sürdürüyor. Hepsiburada, Trendyol, N11 gibi Pazar yerlerinin sayısı artacak ve pazarın daha yüksek büyüklüklere ulaşacağı bir gerçek olarak karşımızda duruyor. Bu yönde bir hareket görülürken, devlet teşviği ile e-ihracat yapısının da önü açılıyor. Artık firmaların yapacağı satışlar uluslararası bir boyut kazanacak ve Türk firmaları e-ihracat avantajlarını kullanarak daha yüksek gelirleri ihracat yaparak gerçekleştirebilecek.
Elbette bu yapıya en hızlı uyum sağlayan, B2B (Business to Business) yani bir firmadan diğer bir firmaya yapılan e-ticaret iş modeline geçen veya e-ihracat için gerekli alt yapıyı oluşturan firmalar daha avantajlı duruma geçecekler. B2B kullananlar tedarikçileri, bayileri ve müşterileri ile iş süreçlerini anlık ve etkin bir şekilde yönetme olanağı elde edecekler ve e-ihracat için daha güçlü bir altyapıya sahip olabileceklerdir.
B2B yazılımları ile ilişkide bulunduğunuz tüm diğer işletmeleri, tedarikçileri, satış yaptığınız diğer firmaları, müşterileri tek bir web sitesi üzerinden yönetme olanağı elde edebiliyorsunuz. Bu yapıyı global çapta firmalar ile dahi genişletme olanağınız bulunuyor. E-ihracat çalışmalarında bu yapı oldukça avantaj getiriyor. Binlerle veya milyonlarla ifade edilen ürün gamı sahibi dahi olsanız, bunların birada tutularak alınıp-satıldığı bir portal kullanmaya başlıyorsunuz. Yerel yada global çaptaki satıcı firmalar, B2B e-ticaret platformunda buluşarak, sergilenen ürün yada hizmetlere ulaşabiliyor.
Bu yapı sayesinde de ürünler ve hizmetler için fiyat sunma, teklif alıp-verme gibi işlemler oldukça kolay biçimde yapılarak ticaretin hızlı biçimde gerçekleşmesi sağlanıyor. Anlık avantajlı fiyatları yakalayabilir, stok durumuna bağlı olarak kampanyaları düzenleyebilir, hızlı müşteri ve ürün bulma avantajını elde edebilirsiniz. B2B ile; aracı ihtiyacı duymadan bilgiye ve ürüne rahat ulaşabilir, müşteri taleplerinden daha hızlı haber alıp değerlendirebilir, tedarikçi seçiminde daha geniş seçeneklere sahip olabilir, ürünlerin pazara sunumunu ve takibini kolaylaştırabilirsiniz.
E-ticaret için genel olarak hedeflenen pazar yurt içindeki müşteriler olurken, e-ihracat ile hedeflenen müşteriler yurtdışında bulunur. E-iracat için de, herhangi bir ürün ya da hizmeti yurtdışında bulunan müşteriye satılması işlemi biçiminde tanım yapılabilir ve satış noktası internet ortamıdır. Bu ticaretin internet üzerinden gerçekleşmesi E-ihracat olarak ifade edilir. Ürün yada hizmetlerinizin internet üzerinden dijital ortamda yurtdışına satılması ile e-ihracat yapmış olursunuz. Her ne kadar günümüzde de e-ihracat için bazı koşullar bulunsa bile, bir 10 yıl kadar öncesine göre oldukça kolaylaşmıştır.
Yerel bir firmanın e-ticaret sitesinden e-ihracata yönelmesi; uluslararası taşımacılık sektörünün gelişmesi, ödeme yöntemlerinin globalleşmesi gibi etkenlerle daha kolay hale geldi. E-ticaretin yaygın hale gelmesi ile dünyanın dört bir yanına ürün satmak ya da oradaki pazarlardan ürün almak son derece basit hale geldi. Özellikle Amazon- EBay gibi uluslararası pazar yerlerine giren firmaların e-ihracat imkanlarıyla birçok girişimci, bu yönde çalışma yürüterek kazançlı bir iş modeline geçiş yapmaya başladı. Devlet teşvikleri de bu yönde daha fazla girişimcinin ortaya çıkmasını sağladı.
Bir devlet teşviği ile e-ihracat faaliyetlerini önü açıldı. Girişimciler, Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanan “İhracat Genelgesi” üzerinde yapılan değişiklik ile resmen kabul edilen yapıyla bu imkanı elde etti. Klasik anlamda bir firmanın ihracat yapabilmesi için, İhracatçılar Birliği kaydı bulunması ve gümrük müşavirliği firması ile çalışma yürütmesi gerekir.
Ancak yurtdışına satışını gerçekleştireceğiniz ürün, 300 KG ağırlığı ve tüm vergiler dahil 15.000 Euro tutarındaki bedeli geçmiyorsa bu zorunluluk ortadan kalkıyor. Mikro ihracat olarak görülen bu şartlardaki satışlarınız ile yurtdışına ürün satabiliyorsunuz. Bu yol, küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin e-ihracat yapabilmek için önündeki engeli ortadan kaldırıyor. Bürokratik engellerin kalkması demek, e-ihracat ile dünya pazarlarına ulaşabilmek anlamına geliyor. Uygulamaya giren bu mevzuat ile binlerce işletme, ekstra bir prosedüre tabi tutulmadan ürünlerini yurtdışına e-ihracat ile satma olanağı elde etti.
E-ticaret faaliyeti yürüten her kurumun fatura kesmesi zorunlu olduğundan firma olması şarttır. Bu sebeple de e-ihracat yapacak olan firmaların, vergi açılışı bildiriminde bulunması şarttır. Maliye sistemine girmeyen ve vergi bildiriminde bulunmayan gerçek kişilerin e-ihracat yapması yasaktır ve yapılması bazı cezaları beraberinde getirir. E-Ticaret gümrük beyannamesi ile yapılacak çalışmalar bir hayli kolay hale getirilebilir. Yurt dışına satışı yapılan ürün, satış yapılan ülkenin gümrük noktasından ülkeye girer. İnsanların ülkeye girişte kullandığı pasaport olduğu gibi, ürünlerinde pasaportları olur. Bu pasaporta gümrük beyannamesi denir.
Gerçekleşecek e-ihracat işlemleri için, gümrük işlemlerinin masraflarını düşürmek ve gümrüklerde kalma süresini azaltmak için kullanılan beyanname sistemine de “ETGB” yani “E-ticaret Gümrük Beyannamesi” adı verilmektedir. Satışta gerekli olan bu E-Ticaret Gümrük Beyannamesi, kargo firmaları tarafından düzenlenir. Herhangi bir aracı firma ile anlaşmak zorunda kalmadan, sanki yurt içindeki bir müşteriye ürün satıyormuş gibi yetkili bir kargo firmasına ürününüzü teslim etmenizle satışı gerçekleştirebilirsiniz. Bu nedenle yetkili kargo firmaları ile çalışmalı, adınıza ETGB düzenleme olanağı olan kargo firmalarına yönelmeli ve resmi mercilere gönderilmesini sağlamalısınız.
Bir e-ticaret siteniz var, ülke içinde pazar yerleri üzerinden de satış yapıyorsunuz, satışını gerçekleştirdiğiniz ürünleri yurtdışı için de açmak istiyorsunuz. Bunlardan herhangi birini yapıyorsanız e-ticaret için zaten belli bir tecrübeyle hazırsınız. Dünya geneline satış yapan Alibaba, Amazon, AliExpress, eBay, ETSY gibi platformları kullanarak e-ihracata başlayabilirsiniz.
Elbette farklı dil seçenekleriyle müşterilerde güven uyandıracak bir web sitesi sahibi olmanız avantajlı hale gelmenizi sağlar. Buradan satın alım yapamıyor olsalar bile, internet üzerinden markanızın araştırmasına yöneleceklerdir. Ürünleriniz için hedef çalışmalarınız içinde sosyal medya araştırması ve planlamasını mutlaka yapmalısınız. Hedeflediğiniz ülke için Instagram, Twitter gibi mecralara ağırlık vermelisiniz.