Makro Pazarlama Nedir, Çalışma Sistemi Nelerdir?

Makro pazarlama genel tanım olarak, pazarlama politika ve stratejilerinin total olarak toplum üzerindeki  ekonomik etkisinin incelenmesidir şeklinde tarif edilebilir. Bu tanıma bağlı olarak makro pazarlama uzmanları da toplum ve pazarlama sistemlerinin birbiri üzerindeki karşılıklı etkilerinin araştırılması işini yaparlar.

Makro pazarlamanın dikkatini topladığı alan mal ve hizmetlerin toplumda nasıl dağıldığı ve pazarlama stratejilerinin küresel etkisinin nasıl olduğu konusudur. Makro pazarlama arz ve talep teorilerinin daha ilerisine gider ve daha başka konuları da inceler. Makroekonominin başlıca çalışma alanları şunlardır:

  • Reklamın toplumsal değerler üzerine etkisi, hatta toplumsal değerlerin oluşumundaki rolü,
  • Reklamın çocukların bilinçaltına etkisi,
  • Ürün ambalajlarının çevreye etkisi gibi konulardır.

Ayrıca makro pazarlamanın inceleme alanında toplumun ihtiyaçları ve ürün yaşam döngüsü sürdürülebilirliği bakımından kaynak israfı da olmaması da bulunmaktadır.

Makro Pazarlamanın Tarihi

Makro pazarlama bir terim olarak ilk kez 1962’de Robet Bartls tarafından pazarlamada ileri dönemle olabilecek değişiklik ve yenilikleri inceleyen ‘’Pazarlama Düşüncesinin Gelişimi’’ adlı kitabında kullanılmıştır.  Bu kavramın arkasında artan disiplinler arası araştırmalarda, daha çok kavramsallaştırma ve daha fazla karşılaştırmalı araştırmalar vardır.

Stratejik Makro Pazarlama Eylem Planları

Stratejik makro pazarlama çalışmalarında bireysel tüketim yerine kitlesel tüketimi desteklenmektedir. Stratejik makro pazarlama eylem planları genellikle şunlardır:

  • Mal ve hizmet talebi yaratılması,
  • Çevre dostu ambalaj oluşturulması,
  • Herhangi bir ürünün ya da hizmetin genel olarak toplumun isteklerini ya da ihtiyaçlarını nasıl karşılayacağına dair vurgulama yapan reklam kampanyaları hazırlamaktır.

Makro Pazarlama İle Mikro Pazarlamanın Karşılaştırılması

Makro pazarlama için kullanılan pazarlama politikaları ve stratejileri bireysel alıcılara yönelik mikro marketlerin pazarlaması ile karşılaştırılabilir.

Mikro pazarlama stratejileri genel hedef kitlesi olarak, pazar payı kazanmak ve karı arttırmak için belli müşterileri ya da küçük müşteri gruplarını hedeflemektedir. Herhangi bir şirketin mikro pazarlama için yapabilecekleri şunlardır:

  • Var olan müşterilere anketler yapılması,
  • Topluluk toplantılarına ve yerel kuruluşların toplantılarına katılmak,
  • Yerel gazetelerden bilgi toplamak,
  • Rekabet konusunda savunmacı tutum gösteren müşterilerin pazar hareketlerini takip etmek suretiyle mikro pazarlama araştırması yapabilir.

Makro Pazarlama Bileşenleri

Makro pazarlamanın özellikle üzerinde durduğu faktörler şunlardır:

  1. Ürün,
  2. Fiyat 
  3. Yer 
  4. Tanıtım

Makro pazarlama, bu 4 faktörün mal ve hizmetler üzerinde nasıl talep oluşturduğunu ve bu bağlamda  hangi ürünlerin ve hangi hizmetlerin üretilerek satıldığını anlatır.

Gelişen zaman koşullarına bağlı olarak, bütün işletmeler her gün genişleyen medya platformu yardımıyla potansiyel müşterilere daha kolay ulaşabilir hale geldi. Böylece pazarlama tüketicinin günlük yaşamının her alanın da yaygın bir hale geldi.

Pazarlama ile tüketicilerin satın alma eğilimlerini etkilenir. Pazarlama ayrıca  ticari faaliyet gösteren işletmelerin birbirleri ile ve çevreleri ile nasıl etkileşimde olduğunu inceler ve bu faktörlerin bir bütün olarak toplumla nasıl etkileşimde bulunduğu üzerine de etki eder.  

Makro Pazarlama Çalışma Sistemi

Makro pazarlamanın çalışma sistemi üzerinde çalışan akademisyenler, çalışmalarını yürütürken bireylerin ve toplumların nasıl innovasyon, adaptasyon ve öğrenme anlayışı üzerinden etkilenmesi gerektiğini inceler.

Bir grup akademisyen makro pazarlamanın, pazarlama uygulamasının vicdanını oluşturduğu savından hareket eder. Diğer akademisyenler ise makro pazarlamanın başarılı çalışması için A/B testi  gibi araçların kullanılarak  elde edilen değerlerin öncelikle bilimsel titizlik ve tarafsızlığa bağlı olarak incelenmesinde   yattığını iddia ederler.

Makro Pazarlama Stratejisindeki Bileşenlerin Açıklanması

Makro pazarlama stratejisinde yer alan başlıca bileşenler şunlardır:

  1. Reklam ve promosyonlar,
  2. Ürün özellikleri,
  3. Ürünün mağaza içi kullanılabilirliği,
  4. Ambalajdır.

Reklam Ve Promosyonlar

Ürün ve hizmet teklifleri için reklam ve tanıtım kampanyalarının planlanırken makro pazarlama kavramı ile hedeflenen kitleler, sadece belirli bir hedef pazar ya da bireyler değildir,   aynı zamanda daha büyük kitleler yani devasa boyutlarda kitleler de hedeflenir.

Ulaşılabilecek en geniş kitleye ulaşılması için planlar ve stratejiler geliştirilir. Şirket olarak bu konuda hazırlıkların yeterli olup olmadığının anlaşılması için aşağıdaki sorular cevaplanmalıdır:

  1. Bütün geleneksel ve modern platformların kullanımını kapsayan 360 derecelik bir medya ve pazarlama planı oluşturuldu mu?
  2. Şirket olarak ürünün daha geniş kitleye tanıtımı için neler yapılıyor?
  3. Oluşturulan reklam kampanyaları bütün topluma ulaşıyor mu?
  4. Reklam ve pazarlama tekniklerinin toplumun duygularını rencide edici etkisi var mı?

Ürünlerin Özellikleri

Makro pazarlama kavramında ürünlerin özellikleri incelenerek olabildiğince  geniş bir kitleye, bir bütün olarak hitap edip etmediği araştırılmalıdır. Bu amaçla şirket tarafından cevaplaması gereken sorular şunlardır:

  1. Bahse konu ürünün en önemli özellikleri nedir?
  2. Ürün tüketicilerin ihtiyacına cevap veriyor mu?
  3. Benzersiz bir satış teklifi oluşturulmuş mu?
  4. Ürünün üretim teknikleri ya da ekosistem üzerine zararlı etkileri var mı?
  5. Küresel anlamda bir cazibe sunuyor mu?

Ürünün Mağaza İçi Kullanılabilirliği

Ürün hedef kitlenin rahatça ulaşabileceği bütün mağazalarda bulunabilmelidir. Ürünün fiziksel mağazaların yanı sıra    dijital medya ve pazarlamanın yayılımı sebebi ile çevrim içi mağazalarda da sunulması gereklidir. 

Bir başka  alanda önemli nokta da toplum ve şirketler açısından çok fazla ihtiyaç duyulan ürünün tedarik ve lojistik sebepler nedeni ile talepleri karşılayamaması söz konusu olmamalıdır.

Ambalaj

Makro pazarlama kurallarına göre ürün ambalajı estetik ve doğal olarak çekici olmalıdır. Ürünün paketlenmesinde kullanılan malzeme geri dönüştürülebilir ve yeniden kullanılabilir olma özelliğini taşımalıdır.

İster belirli bir hedef kitleye isterse kamu yararına topluma pazarlamak için olsun pazarlama palan ve stratejileri günlük yaşantının içinde gitgide daha fazla tamamlayıcı rol oynamaktadır.  Çevreden gelen mesajların karmaşıklaşması sonucunda bunların ayrıştırılması tüketici için gittikçe daha zor hale gelmektedir. Bu nedenle makro pazarlama uzmanlarının daha hassas çalışmaları gerekiyor.

S.S.S

Makro Pazarlama Topluluğu Adresi Nedir?

İlk kez 2004 yılında kurulan makro pazarlama topluluğu halen faal olarak devam etmektedir. İnternet adresi society.macromarketing.org’dur.

Makro Pazarlama Ne Zaman Kurumsallaşmıştır?

1982 yılında kurumsallaşmaya başlamıştır. Shet ve Gardner’in küreselleşen makro pazarlama makalelerinden önce 1976 yılında ise Makro pazarlama konferansı düzenlenerek sektörün kurumsal kimliğe kavuşmasında büyük bir adım atılmıştır.

Makro Pazarlamanın Üç Zıtlıklar Modeli Ne Zaman Ortaya Çıkmıştır?

Üç zıtlıklar modeli ilk defa 1976 yılında Hunt tarafından ortaya çıkartılmıştır. Bu teori Journal of Marketing isimli dergide yayınlanan Hunt’ın makalesi ile gün yüzüne çıkmıştır. 1981 -1982 yılına dek bu model pek çok kez tartışılmış ve kabul edilerek geliştirilmiştir. Hatta 2009 – 2010 yılında Amerika Pazarlamacılar Birliği’nin tanımlamalı içerik analizinde kullanılmıştır.

Makro Pazarlamaya Yönelik Çıkartılan ilk Kitapların Yazarları Kimlerdir?

1981 Fisk, 1990 Savitt, 1992 Tamilia, 2006 Shapiro.

Makro Pazarlama Devirleri ve Tarihleri Nelerdir?

1900 – 1920 : Tarla Dönemi, 1920 – 1950 : Formülasyon Dönemi, 1950 – 1980 : Paradigma Değişimi, 1980 – Günümüz : Değişimin Keskinleşmesi .

Blog Kategorileri
Kapat
Gizlilik Sözleşmesi
  1. Genel: Bu siteyi kullanıyor olmanız, gizlilik ve güvenlik koşullarını ve kurallarını okuduğunuz ve kabul ettiğiniz anlamına gelir. Gizlilik koşullarında öngörülen zorunlulukları yerine getiremeyeceğinizi düşünüyorsanız, bu siteyi kullanmayınız. Sitedeki bazı yerlerin kullanımı veya bu yerlerle kurulacak etkileşim hakkında özel birtakım ek hüküm ve şartlar geçerli olabilir.
  2. Gizlilik ve güvenlik koşullarının takibi/değişiklik: BAY.t (“Site Sahibi”), herhangi bir zamanda önceden haber vermeksizin gizlilik ve güvenlik koşullarında değişiklik yapma ya da ek koşullar getirme hakkına sahiptir. Kullanım sırasında toplanan bilgilerin niteliklerinden, nasıl kullanıldığından, bu bilgilerin üçüncü şahıslar ile hangi durumlarda paylaşıldığından ve gerekli tüm gizlilik koşullarından haberdar olunması için yapılan değişiklikler bu sayfada sunulacaktır. Site Sahibinin gizlilik koşullarında değişiklik yapma hakkı saklı olduğundan, gizlilik ve güvenlik koşullarının düzenli olarak takibi ve okunması gereklidir. Bu siteyi yapılabilecek bu tarz bir değişiklikten sonraki kullanım, gizlilik ve güvenlik koşullarındaki değişiklilerin kabul edildiği anlamını taşır.
  3. Açık sistem: Kullanıcılar; (Kullanıcı tabiri, varsa üyeler dahil, web sitesine giren herkesi ifade eden genel bir tanım olarak kullanılmıştır.) internet ortamının güvenilir bir ortam olmadığını, internet ortamında iletişimin riskli olduğunu, kişisel bilgiler, şifreler vb. de dâhil her türlü bilginin 3. şahısların hukuka aykırı fiillerinin muhatabı olabileceğini bilmekte ve kabul etmektedir. Site Sahibi, güvenlik ve kötü niyetli hareketlerle ilgili olarak hiçbir garanti vermemektedir.
  4. Kullanıcı bilgileri: Kullanıcı tarafından Site’ye yerleştirilen, iletilen veya Site aracılığıyla gönderilen her türlü içerikten ve kişisel bilgiden (her türlü yazı, doküman, müzik, ilan, reklâm, iletilen görüş ve düşünceler dâhil fakat bunlarla sınırlı olmamak üzere, ses veya yazı veya hareketli/hareketsiz görüntü içeren her türlü içerik) Kullanıcı sorumludur. Kullanıcılar, Site’ye ilettikleri/gönderdikleri her türlü bilginin güvenilirliğini, doğruluğunu, üçüncü şahısların haklarını ihlal etmediğini, yasalara aykırı olmadığını beyan ve garanti etmiştir. Site Sahibi’nin, Kullanıcılar tarafından Site’ye konulan, diğer Kullanıcılara veya üçüncü şahıslara herhangi bir zarar veya yük getirdiğine inandığı içeriği veya mevzuata aykırı içeriği tamamen veya kısmen yayından kaldırma ya da erişimi engelleme hakkı saklıdır. Ancak bu yönde herhangi bir yükümlülüğü bulunmamaktadır.
  5. Kullanıcı adı ve şifre: Site Sahibi bazı bölümlerin kullanımını üyelik/kayıt şartına bağlı tutabilir. Kayıt sırasında Kullanıcıya ad ve şifre verilebilir ya da kullanıcı tarafından ad ve şifre oluşturulması istenebilir. Kullanıcı adı ve şifrenin muhafazasından, yanlış ya da hukuka aykırı kullanımından ve olası tüm izinsiz kullanımlarından doğrudan kullanıcı sorumludur. Şifrenin özel rakamlar, harfler ve karakterler kullanılarak daha güvenli bir biçimde oluşturulmasından ya da bunun için gerekli değişikliklerin yapılmasından kullanıcı sorumludur. Üyelik adı ve şifre kullanılarak yapılan tüm işlemlerin sorumluluğu kullanıcıya aittir. Üye adı ve şifrenin kaybedilmesi, yetkisiz 3. şahısların eline geçmesi ya da üye güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaşılması halinde derhal site ve/veya Site Sahibine haber verilir.
  6. Bilgilerin korunması: Site Sahibi, web sitesindeki tüm sayfaların güvenliği için azami gayret göstermektedir. Sitede kayıtlı bulunan verilerin gizliliğini, güvenliğini ve bütünlüğünü korumak için çok çeşitli teknik ve yönetimsel uygulamalardan yararlanılmaktadır.
  7. Üçüncü kişilere ait siteler: Bu sitede, Site Sahibinin işletmediği veya işletimini kontrol etmediği, 3. şahıslar tarafından işletilen alt ve üst siteler bulunabilir ve bunlara bağlantı sağlanabilir/link/bilgi verilebilir. Site Sahibinin erişim sağlanan bu sitelere ilişkin, içerik, güvenlik, gizlilik politikaları ve iletişimin sürekli sağlanacağına dair herhangi bir garantisi ya da özel bir taahhüdü yoktur. Sorumluluk 3. kişilere ait sitelerde yazılı koşulara tabidir. Herhangi bir işlem yapılmadan önce söz konusu sitelerde yer alan güvenlik ve gizlilik koşulları okunmalıdır. Söz konusu sitelere sağlanan kişisel bilgilerden, bu sitelerden istifade edilen içerikten ve servislerden veya bu sitelerin gizlilik politika ve uygulamalarından Site Sahibi sorumlu tutulamaz.
  8. Site yardımcı programları: Kullanıcının sitenin bazı bölümlerinden yararlanabilmesi için yardımcı programlar kullanılması gerekebilir. Bu bölümlerden yararlanıldığı takdirde, yararlanma biçim ve kapsamıyla ilgili veriler, site veritabanına kaydedilebilir. Keza bölümlerden daha kolay yararlanabilmeniz için bazı “çerez”lerden yararlanabilir, bunlar vasıtasıyla kullanıcıya bazı bilgiler gönderebiliriz.
  9. Kişisel verilerinizle ilgili olarak verdiğiniz izin, size hizmet vermek; hizmetlerimizin, üyelerin, üçüncü şahısların tanıtım faaliyetleri; hukuki gereklilikler vb. hallerde kullanma iznini de içermektedir.

Kişisel veriler

  • Sitenin ziyaret edilmesi, kullanılması ya da herhangi bir bölümden yararlanılması için ad, soyad, adres/yaşanılan yer, IP bilgileri, e-posta adresi, telefon numarası vb. kişisel veriler siteye verilmiş, kaydedilmiş olur/olabilir. Kullanıcı, vermiş/açıklamış kaydetmiş olduğu kişisel verilerin Site Sahibine açık olacağını dikkate alarak bu bilgileri açıklamış olduğunu ve siteye açıkladığı, kaydettiği her bilginin, içeriğin Site Sahibine karşı gizliliğini yitirdiğini kabul etmiş sayılır. Kullanıcı, seçmiş olduğu paylaşım seviyesi ile kişisel verilerini ve gönderdiği içeriği diğer kullanıcılarla veya üçüncü kişilerle paylaşmayı seçerse, kaydettiği her bilgi ve içeriğin diğer kullanıcılara ve üçüncü kişilere karşı da gizliliğini yitirdiğini kabul etmiş sayılır.
  • Site Sahibi, kullanıcı tarafından verilmiş olan kişisel verileri, Siteye erişimin sağlanması, üye girişi, Site güvenliğinin temin edilmesi, kullanıcı alışkanlık, beğeni ve tercihlerinin analizi, istatistik oluşturulması, iletişim, pazarlama, duyuru yapılması gibi amaçlar veya kullanıcının açık rızasının alındığı sair amaçlarla; mevzuata ve Kişisel Veri Politikası’na uygun olarak kullanabilir, işleyebilir, saklayabilir, yurt içindeki veya dışındaki üçüncü şahıslarla bu amaçlar doğrultusunda paylaşabilir, BAY.t’ın faaliyet alanıyla ilgili olarak reklam, pazarlama, bildirim ve benzeri faaliyetler kapsamında kullanılabilir, veri tabanlarında tasnif edip saklayabilir, veri tabanındaki verilerden yararlanabilir. Site Sahibi bu kapsamda, site aktivite bilgilerinden, erişim araçları ve browser bilgilerinden de yararlanma hakkına sahiptir.
  • Kişisel Veriler ve verilerin işlenmesi karşısında haklar ile ilgili ayrıntılı bilgiye Site’de yayınlanan Aydınlatma Metni ve Kişisel Veri Politikası’ndan ulaşılabilir.
  • Özel Nitelikli Kişisel Veriler: Site Sahibi, kullanıcılardan yasalar gerektirmediği sürece herhangi bir şekilde ve kesinlikle; ırk ve etnik kimlik, dini/siyasi/felsefi düşünce, fiziksel ya da ruhsal sağlık ve özelikler gibi hassas bir bilgi talep etmemektedir. Bu bilgilerin verilmiş, kaydedilmiş veya ifşa edilmiş olmasından dolayı Site Sahibinin bir sorumluluğu yoktur.
  • Ticari iletişim: BAY.t, siteye veya kendisine iletmiş ya da bir şekilde kaydetmiş/kaydettirmiş olduğunuz iletişim adresinize, elektronik ileti veya ticari elektronik ileti gönderebilir. Ticari nitelikte olsun ya da olmasın, her türlü elektronik iletişim aracılığıyla gönderilecek elektronik iletinin gönderimine önceden izin/onay verdiğiniz kabul edilir. Vermiş olduğunuz izni/onayı iptal etme ve ticari nitelikteki elektronik iletileri reddetme hakkını her zaman kullanabilirsiniz. Ret talepleri BAY.t tarafından en geç 3 iş günü içinde işleme alınacaktır. Ret yolları, göndericisinin BAY.t olduğu elektronik iletilerde gösterilir.
  • Gizlilik ve güvenlik koşullarının ihlali: Site Sahibi, gizlilik koşullarına uyulmaması ya da kuralları ihlal etme girişiminde bulunulması durumunda, ihlal tam olarak gerçekleşsin ya da gerçekleşmesin, sistemde mevcut bilgileri reddetme, içerikten çıkarma, silme hakkıyla birlikte önceden haber vermeksizin kullanıcıların site ve hizmetlere erişimini askıya alma, sonlandırma, üyeliği iptal etme hakkını (zorunlu olmamakla birlikte) saklı tutar. Bu kural, koşulların kullanıcı adına hareket eden üçüncü bir kişi tarafından dolaylı ihlali ya da ihlal girişimi olması durumu için de geçerlidir.
  • Bilgi ve iletişim: www.bay-t.com.tr web sitesinin gizlilik koşullarına ilişkin sorularınız için info@bay-t.com.tr adresine yazarak daha fazla bilgi alabilirsiniz.



Kapat
Danışmana Sor
Kapat