Makro pazarlama genel tanım olarak, pazarlama politika ve stratejilerinin total olarak toplum üzerindeki ekonomik etkisinin incelenmesidir şeklinde tarif edilebilir. Bu tanıma bağlı olarak makro pazarlama uzmanları da toplum ve pazarlama sistemlerinin birbiri üzerindeki karşılıklı etkilerinin araştırılması işini yaparlar.
Makro pazarlamanın dikkatini topladığı alan mal ve hizmetlerin toplumda nasıl dağıldığı ve pazarlama stratejilerinin küresel etkisinin nasıl olduğu konusudur. Makro pazarlama arz ve talep teorilerinin daha ilerisine gider ve daha başka konuları da inceler. Makroekonominin başlıca çalışma alanları şunlardır:
Ayrıca makro pazarlamanın inceleme alanında toplumun ihtiyaçları ve ürün yaşam döngüsü sürdürülebilirliği bakımından kaynak israfı da olmaması da bulunmaktadır.
Makro pazarlama bir terim olarak ilk kez 1962’de Robet Bartls tarafından pazarlamada ileri dönemle olabilecek değişiklik ve yenilikleri inceleyen ‘’Pazarlama Düşüncesinin Gelişimi’’ adlı kitabında kullanılmıştır. Bu kavramın arkasında artan disiplinler arası araştırmalarda, daha çok kavramsallaştırma ve daha fazla karşılaştırmalı araştırmalar vardır.
Stratejik makro pazarlama çalışmalarında bireysel tüketim yerine kitlesel tüketimi desteklenmektedir. Stratejik makro pazarlama eylem planları genellikle şunlardır:
Makro pazarlama için kullanılan pazarlama politikaları ve stratejileri bireysel alıcılara yönelik mikro marketlerin pazarlaması ile karşılaştırılabilir.
Mikro pazarlama stratejileri genel hedef kitlesi olarak, pazar payı kazanmak ve karı arttırmak için belli müşterileri ya da küçük müşteri gruplarını hedeflemektedir. Herhangi bir şirketin mikro pazarlama için yapabilecekleri şunlardır:
Makro pazarlamanın özellikle üzerinde durduğu faktörler şunlardır:
Makro pazarlama, bu 4 faktörün mal ve hizmetler üzerinde nasıl talep oluşturduğunu ve bu bağlamda hangi ürünlerin ve hangi hizmetlerin üretilerek satıldığını anlatır.
Gelişen zaman koşullarına bağlı olarak, bütün işletmeler her gün genişleyen medya platformu yardımıyla potansiyel müşterilere daha kolay ulaşabilir hale geldi. Böylece pazarlama tüketicinin günlük yaşamının her alanın da yaygın bir hale geldi.
Pazarlama ile tüketicilerin satın alma eğilimlerini etkilenir. Pazarlama ayrıca ticari faaliyet gösteren işletmelerin birbirleri ile ve çevreleri ile nasıl etkileşimde olduğunu inceler ve bu faktörlerin bir bütün olarak toplumla nasıl etkileşimde bulunduğu üzerine de etki eder.
Makro pazarlamanın çalışma sistemi üzerinde çalışan akademisyenler, çalışmalarını yürütürken bireylerin ve toplumların nasıl innovasyon, adaptasyon ve öğrenme anlayışı üzerinden etkilenmesi gerektiğini inceler.
Bir grup akademisyen makro pazarlamanın, pazarlama uygulamasının vicdanını oluşturduğu savından hareket eder. Diğer akademisyenler ise makro pazarlamanın başarılı çalışması için A/B testi gibi araçların kullanılarak elde edilen değerlerin öncelikle bilimsel titizlik ve tarafsızlığa bağlı olarak incelenmesinde yattığını iddia ederler.
Makro pazarlama stratejisinde yer alan başlıca bileşenler şunlardır:
Ürün ve hizmet teklifleri için reklam ve tanıtım kampanyalarının planlanırken makro pazarlama kavramı ile hedeflenen kitleler, sadece belirli bir hedef pazar ya da bireyler değildir, aynı zamanda daha büyük kitleler yani devasa boyutlarda kitleler de hedeflenir.
Ulaşılabilecek en geniş kitleye ulaşılması için planlar ve stratejiler geliştirilir. Şirket olarak bu konuda hazırlıkların yeterli olup olmadığının anlaşılması için aşağıdaki sorular cevaplanmalıdır:
Makro pazarlama kavramında ürünlerin özellikleri incelenerek olabildiğince geniş bir kitleye, bir bütün olarak hitap edip etmediği araştırılmalıdır. Bu amaçla şirket tarafından cevaplaması gereken sorular şunlardır:
Ürün hedef kitlenin rahatça ulaşabileceği bütün mağazalarda bulunabilmelidir. Ürünün fiziksel mağazaların yanı sıra dijital medya ve pazarlamanın yayılımı sebebi ile çevrim içi mağazalarda da sunulması gereklidir.
Bir başka alanda önemli nokta da toplum ve şirketler açısından çok fazla ihtiyaç duyulan ürünün tedarik ve lojistik sebepler nedeni ile talepleri karşılayamaması söz konusu olmamalıdır.
Makro pazarlama kurallarına göre ürün ambalajı estetik ve doğal olarak çekici olmalıdır. Ürünün paketlenmesinde kullanılan malzeme geri dönüştürülebilir ve yeniden kullanılabilir olma özelliğini taşımalıdır.
İster belirli bir hedef kitleye isterse kamu yararına topluma pazarlamak için olsun pazarlama palan ve stratejileri günlük yaşantının içinde gitgide daha fazla tamamlayıcı rol oynamaktadır. Çevreden gelen mesajların karmaşıklaşması sonucunda bunların ayrıştırılması tüketici için gittikçe daha zor hale gelmektedir. Bu nedenle makro pazarlama uzmanlarının daha hassas çalışmaları gerekiyor.
S.S.S
İlk kez 2004 yılında kurulan makro pazarlama topluluğu halen faal olarak devam etmektedir. İnternet adresi society.macromarketing.org’dur.
1982 yılında kurumsallaşmaya başlamıştır. Shet ve Gardner’in küreselleşen makro pazarlama makalelerinden önce 1976 yılında ise Makro pazarlama konferansı düzenlenerek sektörün kurumsal kimliğe kavuşmasında büyük bir adım atılmıştır.
Üç zıtlıklar modeli ilk defa 1976 yılında Hunt tarafından ortaya çıkartılmıştır. Bu teori Journal of Marketing isimli dergide yayınlanan Hunt’ın makalesi ile gün yüzüne çıkmıştır. 1981 -1982 yılına dek bu model pek çok kez tartışılmış ve kabul edilerek geliştirilmiştir. Hatta 2009 – 2010 yılında Amerika Pazarlamacılar Birliği’nin tanımlamalı içerik analizinde kullanılmıştır.
1981 Fisk, 1990 Savitt, 1992 Tamilia, 2006 Shapiro.
1900 – 1920 : Tarla Dönemi, 1920 – 1950 : Formülasyon Dönemi, 1950 – 1980 : Paradigma Değişimi, 1980 – Günümüz : Değişimin Keskinleşmesi .