İhracat Türkiye gibi genç ve dinamik nüfusu olup, doğal kaynakları yeterli olmayan ülkeler için son derece önemli bir ticari etkinliktir. Zira global dünya düzeni içerisinde tüm dünya birbirinden mal ve hizmet alışverişi yapmakta, bu kapsamda hemen her ülke ihracat yapmaktadır. Arap ülkeleri gibi yer altı zenginlikleri nedeniyle, üretim gerekliliği olmayan ülkeler dışında tüm ülkeler, ihracat ile yabancı para ihtiyaçlarını karşılar ve dolayısıyla diğer ülkelerden mal ve hizmet alabilir.
Türkiye’nin ihracat kapasitesi esas itibariyle dünyanın genelinden çok fazladır. Avrupa’nın yaşlı nüfusuna karşılık, dünyanın en genç nüfus yoğunluğuna sahip ülkemizde, gelişmiş iş gücü temini de esasında son derece kolaydır. Yan üretim faaliyetlerinin çeşitlendirilmesi için esasen bir engel söz konusu değildir. Bu noktada sorun; daha çok üretimin dış pazarlara ulaştırılması, yani ihracat pazarlaması sorunudur.
Pek çok üretici, ürünlerini diğer ülkelere aktarmak noktasında ciddi sorunlarla karşılaşır. Bu geleneksel yöntemler kullanılması durumunda son derece olağandır. Kimi sektörler için Almanya’ya ihracat bir yana dursun, yanı başımızdaki ülkelere dahi ürünleri ulaştırmak, ciddi bir maliyet ve zaman harcanması, yani imkansızlıktır. Kobiler ve küçük ölçekli işletmeler başta gelmek üzere ihracat pazarlamasının yüksek maliyetleri nedeniyle bu alanda çaba daha düşük olagelmiş demek yanlış olmaz.
Türkiye’nin yüksek üretim potansiyelini yurtdışına açmak ise günümüzde eski yöntemlere kıyasla çok daha kolaydır. Yapılması gereken dijital araçları kullanarak pazarlama çalışması yapmaktır ki, bu sayede dünyanın her yerine erişebilmek mümkündür. Ayrıca dijital pazarlama maliyetleri, geleneksel pazarlamaya göre çok daha düşüktür.
Bilindiği üzere, Türkiye’nin en önemli ticaret ortağı Almanya’dır. Gerek aralarındaki ithalat ve ihracat ilişkisi olsun gerekse iki ülkenin birbirlerinin sınırları içerindeki sahip oldukları şirket sayısı olsun bu ticaret ortaklılığının somut göstergeleridir.
Ancak yine de Almanya’ya ne ihraç edildiği konusunda tam ve doğru bir bilgi edinmek için kulaktan dolma bilgi ve efsaneler yerine bu yazımızı okumak size olası durumlarda bilgi desteği sağlayacaktır.
Türkiye’den Almanya’ya ihraç edilen ürünlerin toplam hacmi 42 milyar dolar civarındadır. Başka bir deyişler ihraç edilen ürünler pek hayli fazla ve çeşitlidir. İhraç edilen ürünler başlıca;
Adı geçen ihracat ürünlerini en fazla ölçekte yapan ilimiz İstanbul olurken, onu takip eden şirketler ise Bursa, Sakarya, İzmir, Kocaeli, Tekirdağ ve Manisa’dır.
Öte yandan, yukarıda yazılan ürünler harici de pek çok ürün ihraç edilmektedir. Tarımcılık alanında; tütün, pamuk, üzüm, incir, zeytin, çeşitli sebze ve meyveler, buğday ipi göğüsler iken, imalat sanayinde ise; tekstil ürünleri, bitkisel ve hayvansal yağlar, lastik, çimento ve çeşitli ev eşyaları başta gelmektedir. Türkiye bununla da kalmayıp, aklınıza gelebilecek hemen hemen her alanda gerek küçük gerek büyük çaplı ürün satışını gerçekleştirmektedir.
Dijital pazarlama ile Almanya’ya ihracat; internet zeminli bir pazarlama çalışması zeminini ifade eder. Ülkeye satışı mümkün olan mal ve hizmetlerin, dijital medya araçlarının kullanıldığı yöntemlerle bu ülkedeki son kullanıcılara ve aracı işletmelere ulaştırılması için genel bir çalışma olacaktır. Bu noktada Avrupa pazarının bizim açımızdan bir çok stratejik önemi nedeniyle oldukça efektif bir ortama ulaşılması mümkündür.
Almanya’da yaşayan Türk nüfusa ulaştırılacak Türk malı ürünler bir yana dursun, ülkenin bizimle olan tarihi bağları ve lojistik bakımından Almanya’ya erişimin çok kolay olması bu ülke ile olan ticari ilişkilerimizi tarih boyunca güçlü tutmuştur.
Gıda sektörü başta gelmek üzere, hemen her sektör Almanya yönüne ürün göndermekte ve bu ülkenin sahip olduğu alım gücü nedeniyle ciddi karlar elde edilmektedir. Euro para birimi ile alım yapan ülkeye her yıl Türkiye’den milyonlarca kalem ürün gönderilmektedir.
Almanya yıllardır Türkiye’nin ticaret gerçekleştirdiği en büyük pazarlardandır. Almanya dünya üzerinde yüksek ihracat gerçekleştiren yegane ülkelerdendir. 2019 ocak-ekim aylarında dünya üzerinde en çok ihracatı gerçekleştiren ülke Almanya olmuştur.
Almanya’nın en çok ihracat yaptığı ülke ABD, en çok ithalat yaptığı ülke ise Çin’dir. Türkiye Almanya’nın en çok ihracat yaptığı ülkeler arasında ilk 20 ülke arasındadır. İthalat yönünden bakıldığında Türkiye bu sıralamada 19,3 milyar dolarlık bir değerle 17. sıradadır.
Almanya’nın ihracatında ilk 5 ülke
Almanyanın ithalatında ilk 5 ülke
Türkiye ve Almanya arasındaki ticaret ilişkisi yıllardır artarak devam etmektedir. Hatta iki ülke arasındaki ürün alışverişi o kadar gelişmiştir ki Almanya Türkiyenin en çok ihracat ve ithalat yaptığı ilk 5 ülke arasındadır. Bu 5 ülke arasındaki toplam ticaret miktarı sürekli değiştiği için belirli bir sıralama belirtmemekteyiz.
Türkiye’nin Almanya’ya ihraç ettiği ürünlerin başında otomobil ve motorlu taşıtlar gelmektedir. Otomobil ve motorlu taşıt ihracatımız, Almanya’ya olan tüm ihracatımızın %20 sini karşılamaktadır.
Motorlu taşıtların arkasından sırasıyla; Çelik ve metal kazanlar, aletler ardından da Mekanik ve elektronik cihazlar gelmektedir. Bu ürünlerin ihracatının toplam tutarı toplam ihracatın %20 si kadardır.
Türkiye ve Almanya arasında devam eden ticarette Türkiye’nin yaptığı toplam ihracatın tutarı 19,3 milyar dolar, Almanya’nın Türkiye’ye yaptığı ihracatın tutarı ise yaklaşık 22,3 milyar dolardır. Bu miktarlar Türkiye’den Almanya’ya yapılan ihracatın Almanya’nın Türkiye’ye ihracatına oranla daha az olduğunu göstermektedir.
Her ülkede olduğu gibi Almanya’ya da ihracatta yasak ürünlerin denetiminde kullanılan kuralların belirlenmesi için tüzükler çıkarılmıştır.
Tüzüklerde ki kurallar genel kurallara yakın kurallardır. Uyuşturucu tarzı ürünler, kaçak ürünler, tarihi eserlerin ticareti kesinlikle ve kesinlikle yasaktır. Bu ürünlerin ihracatına kalkışması durumunda ülkeye girişe izin verilmez. Aynı zamanda ticareti yapmaya çalışan kişilere ağır cezalar uygulanır.
Almanya’ya yapılan ihracatlara gümrük memurları titiz bir çalışma yürüterek ürünlerdeki en ufak detayı incelenmektedir. Ticareti yasak ürünlerin ülkeye geçişine izin verilmemektedir ve bu kural çiğnendiğinde yüksek cezalar uygulanmaktadır.
Kontrollerde prosedür şu şekilde ilerler; Kontrollerde öncelikle gümrük memurları tarafından ürünün, ihracatı yapılabilen bir ürün olup olmadığına bakılır. Ardından fiziksel olarak ürün gerektiği kadar incelenir. Gerekli belgeler de kontrol edildikten sonra ürün geçişine izin verilir.
Ülkeye sağlık açısından zararlı ürünler, kaçak ürünler girmemesi için gümrükte üst düzeyde incelemeler yapılmaktadır. Kaçak ve sağlıksız ürünlerin yanı sıra çoğu kişi ihracatta ürün sahteciliğine başvurmaktadır. Sahteciliği önlemek için ürünler incelenirken özel kalite kontrol yapılmaktadır.
Bu nedenle ihraç edilecek ürünü getiren kişinin her türlü olasılığı karşı olarak her hazırlığı gerçeğiyle yapıp ürünü o şekilde gümrük noktasına götürmelidir.
Almanya’da Kısıtlı Ürünler:
Gıda sektöründeki ürünlerde kalite kontrol testi yapılmakta, testi geçmeyen ürünler ülkeye sokulmamaktadır.
Almanya’nın uyguladığı detaylı denetimler titiz bir şekilde yapılmakta ve bu sayede ülkeye güvenceyle kullanılabilecek ürünler sokulmaktadır.
Almanya ve Türkiye arasındaki ticarette aktarılan meblağlar oldukça yüksektir. Türkiyenin en çok ürün ticareti yaptığı ülkelerden olan Almanya ithalat ihracat anlamında dünyadaki en yüksek meblağlara ulaşan ülkelerdendir.
Almanya son zamanlarda ihracatta müthiş bir yükseliş gösteren ülkeler arasındadır. Almanya Türkiye arasında yıllardır devam eden ticaret artarak devam etmektedir. Türkiyenin Almanyadan en çok ihraç ettiği ürünler Nükleer reaktörler ve kazanlardır. Geçmiş yıllarda Almanyadan en çok ithal edilen Alman otomobilleri günümüzde ikinci sıradadır. Geçmişte çok Alman otomobili Ülkemizde ithal edilse de günümüzde bunun azalmasının sebebi Ülkemizde alman firmalarının üretim yapan otomotiv bayilerinin kurulmasıdır.
Almanya’nın ihracatını yaptığı ürünler
Almanya’nın ithalatını yaptığı ürünler